Etusivu

Lataa PDF-versio

Sisällys:

  1. Johdanto
  2. Sulautettujen järjestelmien ketterät kehitysmenetelmät
  3. Tekniikkakatalogi
  4. Yritysesimerkit
  5. Lisätiedot

Keskustele ja kommentoi:

Lisätiedot

Sanasto

Alustalähtöinen suunnittelu (platform-based design) – Suunnittelutapa, joka pohjaa yleiskäyttöiseen kehitysalustaan .

Edistymiskäyrä (burndown chart) – Kuvaaja tehdyn ja jäljellä olevan työmäärän visualisointiin .

Fasilitoija – Tiimin jäsen, jonka tehtävänä on varmistaa, että tiimissä noudatetaan yhdessä sovittuja toimintatapoja .

Fysiologiset stressi- ja palautumismittaukset – Mittauksia työtekijän vireys- ja stressitasosta sekä palautumisesta. Näitä pystytään selvittämään sykevälivaihtelun ja kortisolihormonin tason avulla.

Hyväksymiskriteerit (acceptance criteria) – Ehdot, joilla vaatimus voidaan todeta toteutetuksi .

Iteraatio – Lyhyt muutaman viikon työskentelyjakso, joka tuottaa jonkinlaisen toimivan lopputuoteen tai tuotteen osan. Iteraation synonyymeinä käytetään myös termejä sykli, kehitysjakso ja erityisesti Scrumissa sprintti .

Iteraation kehitysjono (sprint backlog) – Tapa esittää jokaisen kehitysjonon kohdan yksityiskohtaiset tehtävät. Jokaista iteraatiota varten luodaan uusi iteraation kehitysjono iteraation suunnittelun aikana .

Itseorganisoituvuus – Tiimillä on valta ja samalla vastuu oman päivittäisen työnsä organisoinnista .

Jatkuva integrointi (continuous integration) – Eri kehittäjien tekemää ohjelmistokoodia integroidaan jatkuvasti yhteen ja testataan automaattisilla testeillä. Yksi mm. XP:n  käytännöistä.

Kaksikohdesuunnittelu (dual targeting) – Järjestelmän ohjelmistoa kehitetään yhtäaikaisesti sekä lopulliselle laitteistolle että esim. PC-pohjaiselle simulaatioalustalle .

Kanban (看板) – Ketterä kehitysmenetelmä, jonka tavoitteena on optimoida työvuo .

Katselmointipalaveri (iteration review) – Jokaisen iteraation päätteeksi pidettävä palaveri, jossa esitellään, mitä iteraation aikana on saatu aikaan ja verrataan saavutuksia iteraation suunnittelupalaverissa tehtyihin tavoitteisiin .

Kehitysjono (backlog) – Tapa tiimin työn organisoimiseen listan avulla ja työn etenemisen seuraamiseen asiakkaan toiveiden mukaan .

Kehitysjonokortti – Kortti, jonka avulla kuvataan kehitysjonon kohtaa tehtävätaululla .

Kehitysjonon kohta (backlog item) – Yhden iteraation aikana toteutettavissa oleva uusi toiminnallisuus tuotteeseen .

Ketteryyden tarkistuslista (agile checklist) – Ketteryyden käyttöönottovaiheessa esimerkiksi retrospektiiveissä käytettävä tapa käydä läpi valittuja käytäntöjä ja niiden toimivuutta .

Käyttäjätarina (user story) – Tapa esittää kehitysjonon kohdat käyttäjälähtöisesti .

Lean – Tuotekehitysfilosofia, jolla tavoitellaan hukan minimoimista. Tästä on johdettu myös Lean-ohjelmistokehitysmenetelmä .

Modulaarinen suunnittelu – Suunnittelutapa, jossa laitteen toiminnallisuus jaetaan pieniin itsenäisesti toteutettaviin osiin, joiden rajapinnat on tarkasti määritelty .

Retrospektiivi (retrospective) – Tilaisuus, jossa tarkastellaan, miten asioita on tiimissä tehty. Lopuksi kehitetään parannuksia työskentelymenetelmiin ja sovitaan käytännön toimenpiteistä .

Scrum – Ketterä menetelmä, jossa on tarkkaan määritellyt seremoniat, yleisin tällä hetkellä käytetyistä ketteristä menetelmistä .

Suunnittelupalaveri (iteration planning) – Palaveri, jossa tiimi selvittää itselleen kaksi asiaa: iteraation tavoitteen ja iteraation työtehtävät .

Tehtävä (task) – Kehitysjonon kohdasta jaettu osa, jonka yksi kehittäjä pystyy toteuttamaan maksimissaan yhden iteraation aikana .

Tehtäväkortti – Kortti, joka kuvaa tehtävän etenemistä tehtävätaululla .

Testivetoinen kehitys (test-driven development, TDD) – Menetelmä, jossa ominaisuuksien kehittäminen aloitetaan aina määrittelemällä testit lopulliselle, valmiille ominaisuudelle .

Tilannepalaveri (daily stand-up) – Lyhyt palaveri, jonka tarkoituksena on koota kehitystiimi säännöllisesti yhteen, välittää tietoa kehitystiimin sisällä, pitää koko tiimi tietoisena projektin tilanteesta ja etenemisestä sekä helpottaa ongelmien aikaista tunnistamista sekä ratkaisemista .

Tuoteomistaja (product owner) – Henkilö, joka on vastuussa tuotteen arvon maksimoinnista ja kehitystiimin työstä ja hallinnoi tuotteen kehitysjonoa .

Tuotteen kehitysjono (product backlog) – Lista, joka kuvaa tuotekokonaisuuden ja täten näyttää mitä asiakkaalle lopulta toimitetaan .

Työvuo (work flow) – Työn askeleiden eteneminen, jonka arvoa pyritään maksimoimaan esim. Kanban -menetelmässä .

Valmiin (ominaisuuden) määritelmä (definition of done, DoD) – Yhteisten minimikriteerien määritelmä ominaisuuksien hyväksymiselle .

Valmistellun (vaatimuksen) määritelmä (definition of ready, DoD) – Vaatimuksen minimitarkkuuden määritelmä .

XP (Extreme Programming) – Ketterä menetelmä, joka perustuu tarkasti määriteltyihin käytäntöihin .

Yhteissuunnittelu (co-design) – Menetelmä, jossa laitteistoa ja ohjelmistoa kehitetään yhdessä ja yhtä aikaa.

28652.png

Päivitetty: 22.01.15 13:33

Jaa: