Etusivu

Lataa PDF-versio

Sisällys:

  1. Johdanto
  2. Sulautettujen järjestelmien ketterät kehitysmenetelmät
  3. Tekniikkakatalogi
  4. Yritysesimerkit
  5. Lisätiedot

Keskustele ja kommentoi:

Tekniikkakatalogi: Ketteryyden vastuut ja roolit

Tuoteomistaja

17982.png

Ongelma: Asiakasrajapinta ja kehitettävään tuotteeseen liittyvä päävastuu on epämääräinen erilaisissa yrityksen projekteissa.

Ratkaisu: Tiimille valitaan täyspäiväinen tuoteomistaja, joka on päävastuussa tuotteesta, sen kehitysjonon hallitsemisesta ja sidosryhmien kanssa kommunikoinnista.

Tavoite: Kokopäiväisenä henkilönä tuoteomistaja voi pitää huolen vastuistaan ja toimia linkkinä tiimin ja ulkomaailman välillä.

Tuoteomistaja on yksi yleensä täysipäiväinen henkilö, joka on vastuussa tuotteen arvon maksimoinnista ja kehitystiimin työstä. Tuoteomistajan käytännön työtehtäviin kuuluu näin erityisesti tuotteen kehitysjonon  hallinnointi ja eri sidosryhmien kanssa kommunikointi. Scrum-menetelmässä  tuoteomistaja on yksi kolmesta nimetystä roolista.

Tuotteen kehitysjonon hallintaan kuuluu etenkin kehitysjonon kohtien tarkoituksenmukaisuuden ja selkeyden varmistaminen sekä niiden priorisointi tuotteen arvon maksimoinnin näkökulmasta. Itseorganisoituvuutta  silmällä pitäen kehitystiimi voi itsekin huolehtia monista kehitysjonoon liittyvistä tehtävistä, mutta päävastuu kehitysjonosta säilyy silti tuoteomistajalla. On kuitenkin tärkeää, että tuoteomistaja keskustelee tuotteen kehitysjonosta tiimin kanssa. Tätä keskustelua käydään luontevasti iteraation suunnittelupalavereissa .

Tuoteomistajalla on hyvä olla erilaisia projektinhallinnan taitoja ja tarpeeksi teknistä tietämystä tuotetta koskevien päätösten arvioimiseksi. Usein tuoteomistajaksi valikoituu aiemmin projektipäällikön tehtäviä suorittanut henkilö. Tällöin täytyy pitää huolta, että henkilö on sisäistänyt perinteisen projektipäällikön ja tuoteomistajan roolien väliset erot: ketterässä tuotekehitysprosessissa tiimi on itse vetovastuussa tekemistään sen sijaan, että heitä ohjattaisiin ylhäältä päin. Muutenkin hyvä ketteryyden tuntemus on tuoteomistajalle välttämätöntä.

Yleisesti tuoteomistajalla tulisi olla selkeä visio kehitettävästä tuotteesta, minkä vuoksi tuoteomistaja on luonnollinen vastuullinen tuotteen kehitysjonon pääasialliseksi ylläpitäjäksi. Tuoteomistajan on hyvä kehittää tuotevisiota yhdessä asiakkaan kanssa. Pidemmän tähtäimen tuotevisio lisää näkyvyyttä yli yhden iteraation.

Usein sulautettuja järjestelmiä tehdään massamarkkinoille, jolloin asiakas ei välttämättä ole konkreettinen. Tällöin asiakasnäkökulma on yrityksen sisällä ja tuoteomistajan kommunikaatio yrityksen muihin ulkoisiin ja sisäisiin sidosryhmiin on tärkeää. Toisaalta konkreettisen asiakkaan tapauksessa ollaan usein tilanteessa, jossa asiakas ei pysty osallistumaan esimerkiksi iteraation katselmointipalavereihin . Tällöin tuoteomistaja voi toimia asiakkaan edustajana. Vastavuoroisesti asiakkaan kanssa kommunikoidessaan tuoteomistaja edustaa tiimiään.

Tuoteomistajan ja tiimin välinen toimiva yhteistyö ja selkeä työnjako ovat tärkeitä. Osuvat työmääräarviot ja toimiva tuotteen kehitysjono edistävät tätä. Läpinäkyvyys ja nopea palautesykli vaativat nopeaa reagointia tuoteomistajalta ja tiimiltä.

Resepti

1. Listaa sopivia kandidaatteja tuoteomistajaksi yrityksestä ja sen ulkopuolelta. Kriteereitä ovat etenkin tekninen tietämys kehitettävästä tuotteesta, projektinhallinnalliset ja kaupalliset taidot sekä hyvä ketteryyden tunteminen. Tuoteomistajan rooli on haastava edellyttäessään sekä teknistä että liiketoiminnallista osaamista.

2. Valitse sopiva henkilö. On tärkeää, että tuoteomistajalla on sekä aikaa että oikeus päättää tuotteen vaatimuksista.

3. Tuoteomistajan tulee jatkuvasti seurata tuotteen kehitystä ja osallistua ketteriin tilaisuuksiin. Näistä tärkeitä ovat etenkin suunnittelu- ja katselmointipalaverit:

- Iteraation suunnittelupalaverissa tuoteomistaja on vastuussa, että tiimiläisillä on tarpeeksi ymmärrystä kehitysjonon tärkeimmistä kohdista

- Katselmointipalaverissa tuoteomistaja päättää joko yksin tai yhdessä asiakkaan kanssa kehitysjonon kohtien sulkemisesta.

Voiko asiakas itse toimia tuoteomistajana?

Asiakasta voidaan harkita tuoteomistajan rooliin joissain erityistilanteissa, mutta useimmiten tämä ei ole suositeltavaa. Tuoteomistajan tehtävä vaatii teknisen osaamisen lisäksi laaja-alaisesti muita taitoja, jotta tuotteen kehitysjonon rakentaminen ja priorisointi olisi mahdollista. Lisäksi täyspäiväinen osallistuminen on suositeltavaa. Asiakkaalla ei tyypillisesti ole optimaalisinta näkökulmaa tähän tehtävään.

Lisää aiheesta

Clifford J.: Transitioning to Scrum: Selecting the Product Owner. https://bit.ly/1lSgVTk

McConnell P.: Your Client Isn’t Your Product Owner. https://bit.ly/WH32vd

Schwaber K., Sutherland J.: The Scrum Guide (s. 5). https://bit.ly/ZgrC7Z

Kirjallisuusluettelo


Päivitetty: 22.01.15 13:33

Jaa: